سلام درس خواندن و مطالعه به یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی نوجوان و جوانان تبدیل شده است از این رو قصد داریم تا با ارائه راهکارهایی زمانهایی را که صرف مطالعه کتابهای درسی و غیر درسی میشود را شیرینتر کنیم.
قصد داریم تا با افزایش بهرهوری مطالعه از درس خواندن لذت ببریم.
یادگیری دارای مراحلی است که یکی از مراحل اصلی آن مطالعه و مرور مطالب آموخته شده است.
پس قبل از مطالعه باید به مرحله قبل که دریافت محتوا ها و مطالب ارائه شده است برگردیم.
حضور در کلاس درس اولین قسمت از روند یادگیری است البته منظور همان حضور ذهنی است نه صرف حضور مادی جهت حضور غیاب که متأسفانه در بیشتر مواقع شاهد حضور فیزیکی بدون حضور ذهنی هستیم.
شکل گیری درخت ذهنی مطالبی که قرار است با خواندن و مطالعه مجدد یاد بگیریم تا حد زیادی وابسته به مطالبی است که توسط اساتید و معلمان ارائه میشود زیرا اساتید سعی میکنند تا با ذکر عنوانها و توضیحات آن زمینه یادگیری را فراهم کنند ولی هر گونه خللی در این مرحله میتواند مطالعه را با مشکل مواجه کند خوشبختانه حضور در کلاس و این مرحله یادگیری در دوران دبیرستان و تا قبل از دانشگاه ساده تر و عملیتر است ولی به محض ورود به دانشگاه داستان فرق میکند و شاهدیم که دانشجویان عزیز با غیبتهای متوالی و تأخیرهای پی در پی در این مرحله از یادگیری دچار مشکل میشوند از این بدتر خروج و ورود های پی در پی دانشجویان از کلاس به بهانه تماسهای تلفنی است.
مواردی مثل تأخیر یا غیبت سبب میشود تا دانشجو ابتدای درس که بنیان و تعاریف اصلی است را یاد نگیرد و در صورت مرتبط بودن مطالب تا پایان ترم تحصیلی مطالب را درک نکند.
جزوه نویسی و یادداشت برداری از دروس ارائه شده میتواند در مرور و به یاد آوری دروس کمک شایانی بکند پس از این قسمت غافل نشوید.
برای دریافت و کسب نمرات خوب در پایان ترم باید پیش نیازهایی را رعایت کنیم که متأسفانه به علت وجود باور مطالعه در شب امتحان شاهدیم که این پیش نیازها به صورت کلی رعایت نشده و سبب بی خوابیهای پشت سرهم در شبهای امتحان میشود.
یادداشتهای برداشت شده و نوتهایی را که از دروس بر میدارید حتیالامکان در همان روز یا همان شب مرور کنید تا سبب کاهش زمان مطالعات بعدی خود شوید.
قبل از حضور در سر کلاس در نگاهی به دروس جلسات قبل بیندازید تا مطالب ارائه شده در کلاس برای شما نا مفهوم نباشد.
در هنگام مطالعه ذهن خود را فقط بر روی مطالعه معطوف کنید و از هایلایت کردن و خط کشیدن در زیر مطالب جزوه و یا کتاب پرهیز کنید زیرا با درگیر شدن ذهن شما به خط کشیدن تمرکزتان پایین آمده و زمان مطالعه افزایش مییابد.
برای خود برنامه بلند مدت تعیین کنید و با تعیین هدف مثل معدلی خاص یا کسب عناوین مختلف علمی یا قبول در المپیادها و کنکور در خود انگیزه لازم را ایجاد کنید.
شرایط را بشناسید چون هدفهای دست نیافتنی نیز سبب کاهش انگیزه میشوند.
خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه هیچ کس دیگری چون هیچ کسی در شرایط مشابه شما وجود ندارد پس بهترین معیار خودتان هستید دیروزتان معیار مقایسه است پس سعی کنید همیشه از دیروزتان بهتر باشید
فرمايش حضرت علي (علیهالسلام) هر كس دو روز از عمرش مثل هم باشد ضرر كرده است.
مصداق عملی این فرمایش کاملاً در یادگیری هویدا است.
با مقایسه صحیح خودتان و شناخت شرایط موجود میتوانی اهداف دستیافتنی را برای خود برگزینید.
روز و ساعت خاصی را برای شروع مطالعه انتخاب نکنید مثلاً ذکر نکنید از شنبه ساعت 7 صبح شروع به خواندن میکنم اگر خواب ماندید و 9 بیدار شدید و یا سرما خوردید به علت برنامه ریزی غیر منعطفتان دچار مشکل میشوید.
هر موقع احساس نیاز کردید به مطالعه شروع کنید البته مواردی مثل ساعات مطالعه را لحاظ کنید، هر 45 دقیقه یکبار 10 تا 15 دقیقه استراحت کرده و دوباره شروع به مطالعه کنید.
اگر تا دیروز 10 دقیقه هم مطالعه نداشتید برنامه ریزی مطالعه 8 ساعته در روز تقریباً غیر ممکن است و با اجرای چند روزه شما را خسته میکند و از پا در میآورد پس سعی کنید ساعات مطالعه خود را با ضریبهای نیم ساعته در روز افزایش دهید اگر برنامه را درست آغاز کنید و از قبل هم تنها روزی 15 تا 30 دقیقه مطالعه داشتید در یک هفته میتوانید به مطالعه 4 ساعت در روز برسید که برای شروع کار عالی است.
روشهای مطالعه
ابتدا فقط عناوین را مطالعه کنید تا درخت و شمایلی از مطالبی که قرار است خوانده شود در ذهنتان شکل بگیرد
سپس کتاب و یا جزوه را به صورت روزنامه وار و سطحی مطالعه کنید که مطمئناً این دو بخش با اینکه وقت زیادی نمیگیرد ولی در حین مطالعه به شما کمک شایانی میکند.
حال مطالعه اصلی را آغاز کنید و با تمرکز سطر به سطر مطالب را بخوانید و عبور کنید، برای حفظ از خواندن پیاپی یک خط به پرهیزید.
تمرکز بر روی مطلب، مهمترین بخش یک مطالعه موثر است.
به دلیل استفاده از شیوه های غلط مطالعه شاهدیم که یک دانشجو و دانش آموز و یا داوطلب با اینکه مطالعه کافی داشته و جواب تمامی سؤالات را میداند قادر به پاسخگویی به سؤالات نیست علت اصلی این مشکل اهمیت ندادن به صورت سؤال در هنگام مطالعه است و عبور از سؤال و مطالعه، جواب سبب ایجاد چنین مشکلاتی میشود.
در مطالعه برای خود بودجه بندی تعیین کنید البته با توجه به استعداد و درس مربوطه برای مثال تعیین کنید 30 صفحه از کتاب ادبیات را قرار است در 45 دقیقه بخوانم هیچ وقت بدون تعیین بودجه شروع به مطالعه نکنید. ذهن شما میتواند با توجه به نیازتان سرعت خود را کاهش و یا افزایش دهد.
از این رو با تعیین بودجه بندی مطالعه شما بهرهورتر و موثرتر خواهد بود.
هیچ گاه خود را به خاطر نفهمیدن یک مطلب و موضوع سرزنش نکنید زیرا میتواند در انگیزه شما مشکلاتی را ایجاد کند.
استعداد افراد مختلف در دروس مختلف متفاوت است برای مثال افرادی دروس حفظی را بهتر متوجه میشوند و افرادی هم دروس ریاضی و منطقی را راحتتر درک میکنند.
افرادی که همیشه با دروس حفظی مشکل دارند باید دفعات بیشتری به مطالعه یک مبحث بپردازند که البته این مشکل هم با نوشتن مفهوم و معنای یک مطلب خاص به جای عین جملات در بعضی دروس قابل حل است.
برای شروع مطالعه از برنامه هفتگی استفاده کنید برای مثال در این هفته باید هر 5 درسی که دارم را به مدت 8 ساعت مطالعه کنم
از شنبه شروع به مطالعه کنید و البته زمان مطالعه شده هر درس را یادداشت کنید در وسط هفته با یک نگاه منطقی میتوانید ببینید که کدام درس بیشتر مطالعه شده و کدام کمتر از این طریق میتوانید برنامه هفتگی خود را تنظیم کنید.
برای خودتان برنامه های تشویقی تعریف کنید، مثال 5 شنبه بعد از ظهر درس تعطیل و مختص تفریح باشد، این موارد می تواند به شما کمک ویژه ای کند.
موارد بالا تجربه شخصی بود که تا امروز در موفقیت هایم تاثیر قابل توجهی داشته اندبا ذکر نقاط ضعف و قوت به تکمیل شدن مطلب فوق کمک کنید.
سپاس
دیدگاه ها