
اهمیت امنیت در شبکه های اجتماعی زمانی معنا پیدا می کند که می بینیم افراد با این طرز تفکر که تصاویر متون و مکانها و کارهایی را که به اشتراک می گذارند تنها توسط دوستان و فامیلهایشان دیده می شود، اقدام به اشتراک گذاری تمامی اطلاعات حساس خود می کنند.
حتی شاهدیم نوجوانانی که هنوز به بلوغ فکری نرسیده اند نیز در این شبکه ها عضو شده و اقدام به فعالیت و به اشتراک کذاری اطلاعات شخصی و خانوادگی خود می کنند که این می تواند احتمال سوء استفاده های احتمالی در آینده را افزایش دهد.
وقتی هرگونه محتوایی را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید دیگر هیچ کنترلی بر روی آن ندارید، علاوه بر دوستان شما و مدیران شبکه های اجتماعی، همواره ابزارهای جاسوسی نیز مشغول فعالیت هستند و به اطلاعات شما دسترسی دارند.

موضع زمانی مورد توجه قرار می گیرد که شبکه های جاسوسی شروع به فعالیت می کنند و به تمامی اطلاعات شما از جمله تاریخ تولد و روابط خانوادگی، محل تحصیل در دوران متوسطه و دانشگاه و شغل فعلی شما و محل کارتان دسترسی پیدا می کنند.
شاید در نگاه اول لو رفتن این اطلاعات موضوع مهمی به نظر نرسد ولی وقتی مجموعه اطلاعات فوق در کنار هم قرار می گیرند یک شخصیت حقیقی را می سازند که هم اکنون با توجه شغلش ساعات خاصی از منزل خارج می شود و به سر کار می رود.
با افرادی که برایش در شبکه اجتماعی پیام می گذارند در ارتباط است تا ساعت خاصی به کار می پردازد و به خانه بر می گردد.
به ورزش خاصی علاقه دارد و احتمالا شما می توانید او را در ساعات مشخصی از هفته در مکان مشخصی که به ورزش می پردازد پیدا کنید.
اطلاعات مکانی به اشتراک گذاشته شده می تواند گویای مکانهایی باشد که تاکنون سفر کرده است.
اشتراک متون مختلف در شبکه اجتماعی نیز می تواند به راحتی طرز تفکر و اندیشه شخص را مشخص کند.
یک روانشناس با تجزیه و تحلیل محتواهایی که به اشتراک گذاشته شده می تواند به سادگی شخصیت فرد را مورد تحلیل قرار دهد.
با استفاده از اطلاعات به ظاهر ساده فوق می توان به سادگی رفتار شما را در آینده پیش بینی کرد.
همچنین با استفاده از اطلاعات دوستی شما و علاقه هایی که به کارهای دوستانتان نشان داده اید می توان به راحتی رفتار یک گروه از افراد را مشخص کرد.
حداقل استفاده از اطلاعات فوق را می توان در شناسایی ضائقه یک جامعه و میزان علایق آنها به موسیقی، ورزش، تفریح، غذاها، سیاست و مذاهب مورد توجه قرار داد.
فکر نکنم کسی حاضر باشد تا اطلاعات به ظاهر ساده فوق را در یک ورق کاغذ نوشته و به هر رهگذری که از یک خیابان عبور می کند بدهد.
پس چرا در فضای مجازی این کار را به راحتی انجام می دهیم؟
چرا شبکه های اجتماعی به رایگان خدمات متنوعی را در اختیار ما قرار می دهند؟
چرا گوگل در ازاء جستجوی اینترنتی از ما پولی دریافت نمی کند؟
شاید بگویید که درآمد گوگل تنها از تبلیغات و مواردی دیگر است، اگر اینگونه فکر کنید سخت در اشتباهید چون امروز پایگاه های داده از مخازن طلا هم اهمیتشان بیشتر شده و به زودی شاهد خواهیم بود که پایگاه داده هر کشور ارزش پول آن کشور را مشخص می کند.
تاکنون به این اندیشیده اید که چرا مرورگر فایر فاکس رایگان است؟
گوگل به ازاء هر بازدیدی که توسط مرورگرهای وب به آن ارسال می شود مبلغ ناچیزی را به کمپانی های تولید کننده های مرورگرها می پردازد که صد البته هرچه کاربرهای یک مرورگر افزایش یابند درآمد کمپانی تولید کننده مرورگر افزایش می یابد
چرا با اینکه موارد فوق را می دانیم باز هم به اشتراک گذاری اطلاعات مهم ادامه می دهیم؟
دیدگاه ها